Halaman

Walaupn Hidup 1000 th. Klau x Smbahyang Apa Gnanya

Walaupn Hidup 1000 tahun klu x sembahyang apa gnanya

24.8.10

Doa - Doa Yang Di Tolak Di Bulan Ramadan


Kisah ini terjadi pada diri Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya. Saat itu malam hari raya seperti biasanya Rasulullah s.a.w dan para sahabat membaca takbir, tahmid dan tahlil di Masjidilharam.

Saat sedang bertakbir, tiba2 Rasulullah s.a.w keluar dari kelompok dan menepih ke arah dinding. Kemudian Rasulullah s.a.w mengangkat kedua tangannya (lagaknya org berdoa) saat itu Rasulullah s.a.w mengatakan amin sampai 3 kali.

Setelah Rasulullah s.a.w mengusapkan kedua tangan di wajahnya (lagaknya org selesai berdoa) para sahabat mendekati dan bertanya, "Ya Rasulullah apa yg terjadi sehingga engkau mengangkat kedua belah tanganmu sambil mengatakan amin 3 kali ?".
Jawab Rasulullah s.a.w, "Tadi saya didatangi Jibrail dan meminta saya mengaminkan doanya".

"Apa gerangan doa yg dibacakan Jibrail itu ya Rasulullah ?" tanya sahabat.
Rasulullah s.a.w menjawab, "Kalau kalian ingin tahu inilah doa yg disampaikan Jibrail dan saya mengaminkan".

1. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadan apabila dia masih bersalah kepada org tuanya dan belum dimaafkan ? Rasulullah s.a.w mengatakan Amin.

2. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadan apabila suami isteri masih berselisih dan belum saling memaafkan ? Rasulullah mengatakan Amin.

3. Ya Allah ya Tuhan kami, Janganlah diterima amal ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadan apabila dia dengan tetangga dan kerabatnya masih berselisih dan belum saling memaafkan ? Rasulullah s.a.w mengatakan Amin.

Demikian lah doa yang dibaca Jibrail sehingga Rasulullah s.a.w mengaminkan sampai 3 kali.

Namun di sini ada 4 faktor yg membuat doa tersebut pasti dikabulkan Allah iaitu:

1. yang berdoa Jibrail, makhluk yang sejak diciptakan tidak pernah membantah dan berbuat dosa kepada Allah.

2. Yang mengaminkan doa tersebut Muhammad manusia Maksum yang telah diampuni semua dosanya.

3. Tempat berdoa adalah Masjidilharam tempat yang mendapat berkat dari Allah.

4. Waktu berdoa adalah malam Aidilfitri iaitu satu diantara sepuluh malam jika kita berdoa langsung di Ijabah oleh Allah.

Jadi, jika ingin amal ibadat kita di bulan Ramadan ini diterima Allah, maka hindarilah oleh 3 yg di atas kerana selama 3 persoalan di atas diselesaikan maka ibadah kita selama bulan Ramadan masih dipandang oleh Allah sampai kita menyelesaikannya.

No comments: