Halaman

Walaupn Hidup 1000 th. Klau x Smbahyang Apa Gnanya

6.11.11

Selamat Hari Raya Aidil Adha


Sempena kedatangan aidiladha ini saya ingin sentuh sedikit berkaitan ekonomi haria kita. Terasa benar kenaikan harga barang menghimpit ekonomi harian kita. Terutama orang yang macam IM..gaji tak seberapa..tanggungan ramai. Rasanya bukan IM saja malah ribuan di luar sana yang senasib dengan IM, yelah di Malaysia ni berapa kerat saja yang kaya...
 
Sekarang ni kalau tukar duit RM50 dah tak jadi makna..sikit sana...sikit sini..alih-alih tinggal RM2. Belek beg ditangan..hasil belian 2-3 barang saja. Apa tidaknya kalau dah ayam dah mencecah RM10 sekilo..ikan termenung pun RM8 sekilo...tak termasuk sayur..beras..minyak..cabai..gula..garam..wah!! pening kepala jugak memikirkanya...
 
Jengah pula perbelanjaan lain..petrol..persekolahan anak..tambang menambang anak ke sekolah..makan di pejabat...susu anak, pampers, bil air..letrik..telefon..internet...tak termasuk..kasut koyak..sakit demam..kereta buat hal dan lain-lain perbelanjaan semasa..hai..bukan saja pening malah..boleh pengsan dibuatnya...cukup bulan gaji masuk...seminggu habis licin...kering...
 
Tapi masalah yang IM sebut tu hanya menyerang spesis yang macam IM saja..tidak termasuk yang kaya raya, jutawan..hartawan..dan macam wan..wan..( tapi bukan tok wan)..kehidupan mereka mewah..ada jet peribadi...ada kereta mewah...keluar negara seperti ke pasar malam saja. Beg tangan silih berganti..owh! bukan yang harga RM50 yang macam IM guna..ini sebuah saja sama harga dengan sebuah rumah kos rendah . Itu tak termasuk baju....
 
IM kesian.( termasuk dekat diri sendiri )...orang-orang susah yang hidup kais pagi makan pagi..kais petang makan petang...( kais malam tu..tak da pulak peribahasanya...mungkin kalau nak kais pun tak nampak..gelap )..orang-orang yang gaji tak seberapa macam IM ni...hidup terhimpit..tetapi terpaksa diteruskan...segalanya perlu dibayar...perlu makan..perlu belanja...hakikat hidup tersiksa...membilang hari menunggu gaji masuk...mengira duit siling bila penghujung bulan...Ini realiti...di sana sini..rakyat mengeluh...kos sara hidup semakin meningkat...
 
INI NEGARA KITA...KITA ADA HAK MEMILIH SIAPA..JGN BIARKAN ORANG MENGAMBIL HAK KITA..RAGUT SEMAHUNYA..KITA DUDUK DILANTAI..MAKAN KUAH ,ORANG LAIN DUDUK DIKERUSI..MAKAN ISI..

akhir kalam SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA kepada semua...(terutama mereka2 yang duduk dilantai....makan kuah....dgn pertanyaan...nak tunggu sampai bila ???...nak macam nie sampai bila ???)

No comments: