Halaman

Walaupn Hidup 1000 th. Klau x Smbahyang Apa Gnanya

2.12.11

Falsafah 5 Jari Dalam Kehidupan Sosial Manusia



Jari jemari memainkan peranan penting didalam kehidupan kita seharian, bagi mereka yang normal tiada perlakuan yang tidak menggunakan jari tangan hatta masa bekerja, masa makan, masa bersukan, masa mandi, masa bersolat dan sebagainya lagi. Tahukan anda kepentingan jari jemari kita ini, mari kita sama-sama selaminya.
1. Ada yang gempal, ibu jari yang selalu berkata baik dan menyanjung.

2. Ada telunjuk yang suka menunjuk dan memerintah.

3. Ada si panjang, jari tengah yang sombong dan suka menghasut jari telunjuk.

4. Ada jari manis yang selalu menjadi tauladan, baik, dan sabar sehingga diberi hadiah cincin.

5. Ada kelingking yang lemah dan penurut serta pemaaf (waktu kecil kalau kita berbaik dengan musuh kita selalunya saling sentuh jari kelingking).

Dengan perbezaan positif dan negatif yang dimiliki masing-masing jari, mereka bersatu untuk mencapai tujuan (menulis, memegang, menolong anggota yang lain, melakukan pekerjaan dan sebagainya).

Kita selalu dengar pepatah satu jari telunjuk di tujukan kepada orang lain tetapi 4 jari menunjuk kepada diri kita sendiri.

Jadi, semasa kita menghalakan 1 jari telunjuk kepada orang lain dengan memaki. Maka secara tidak langsung kita 4x lipat ganda memaki diri kita sendiri.

Kita diciptakan dengan segala perbezaan yang kita miliki dengan tujuan untuk bersatu, saling menyayangi, saling menolong, saling membantu, saling mengisi, bukan untuk saling menuduh, menunjuk, merosak,menfitnah bahkan membunuh.

Oleh itu hargai lah jari jemari anugerah Allah SWT ini, letak ia di tempat yang "sepatutnya".

No comments: