Persoalan di bawah ini.
1. Seseorang yang berhutang tanpa diketahui oleh warisnya, jika meninggal, tiada siapa yang melunaskan hutang tersebut bagi pihak dirinya, jadi bagaimana dosa hutang yang ditanggung tersebut, adakah diselesaikan di akhirat nanti dengan cara membayar pahala amalan kepada si penghutang
2. Semasa hidup, kalau kita merasakan kita ada hutang dengan seseorang pada masa lampau tetapi kita telah lupa siapa orang yang menjadi tempat kita berhutang itu, atau orang tersebut tidak diketahui di mana berada atau tidak diketahui berapa jumlahnya,
1. Seseorang yang berhutang tanpa diketahui oleh warisnya, jika meninggal, tiada siapa yang melunaskan hutang tersebut bagi pihak dirinya, jadi bagaimana dosa hutang yang ditanggung tersebut, adakah diselesaikan di akhirat nanti dengan cara membayar pahala amalan kepada si penghutang
2. Semasa hidup, kalau kita merasakan kita ada hutang dengan seseorang pada masa lampau tetapi kita telah lupa siapa orang yang menjadi tempat kita berhutang itu, atau orang tersebut tidak diketahui di mana berada atau tidak diketahui berapa jumlahnya,
Adakah boleh kita melangsaikan hutang yang sudah
dilupai itu dengan cara mengeluarkan sejumlah wang dan disedekahkan (umpamanya
untuk pembinaan masjid) - sebagai pelunasan semua hutang yang tidak diingat
itu. Wang itu diniatkan sebagai sedekah mewakili orang yang memberi hutang atau
bagi pihak orang yang memberi hutang. Adakah hutang tersebut terlunas dengan
cara itu.
Terima kasih.
Jawapan;
1. Terdapat hadis menegaskan;
“Sesiapa mengambil harta orang lain dengan keinginan untuk membayarnya, Allah akan membayar bagi pihaknya. Sesiapa mengambilnya dengan keinginan untuk memusnahkannya (yakni tiada keinginan untuk membayarnya), Allah akan memusnahkannya” (HR Imam al-Bukhari dari Abu Hurairah RA. Soheh al-Bukhari, Kitab al-Istiqradh…, hadis no. 2387).
Menurut penjelasan ulama, maksud “mengambil harta orang lain” merangkumi mengambilnya sebagai hutang, mengambilnya untuk menyimpanya (wadi’ah), melalui melalui satu bentuk mu’amalah atau lain-lainnya. Ia tidak terikat dengan mengambil secara zalim sahaja. Maksud; “dengan keinginan untuk membayarnya” ialah; berniat untuk membayarnya ketika di dunia.
Maksud “Allah akan membayar bagi pihaknya” ialah; Allah akan membantunya untuk membayarnya atau Allah akan melapangkan rezekinya sehingga dia dapat membayar hak orang lain sebelum kematiannya. Atau boleh juga difahami dengan maksud doa daripada Nabi SAW, iaitu;
Terima kasih.
Jawapan;
1. Terdapat hadis menegaskan;
“Sesiapa mengambil harta orang lain dengan keinginan untuk membayarnya, Allah akan membayar bagi pihaknya. Sesiapa mengambilnya dengan keinginan untuk memusnahkannya (yakni tiada keinginan untuk membayarnya), Allah akan memusnahkannya” (HR Imam al-Bukhari dari Abu Hurairah RA. Soheh al-Bukhari, Kitab al-Istiqradh…, hadis no. 2387).
Menurut penjelasan ulama, maksud “mengambil harta orang lain” merangkumi mengambilnya sebagai hutang, mengambilnya untuk menyimpanya (wadi’ah), melalui melalui satu bentuk mu’amalah atau lain-lainnya. Ia tidak terikat dengan mengambil secara zalim sahaja. Maksud; “dengan keinginan untuk membayarnya” ialah; berniat untuk membayarnya ketika di dunia.
Maksud “Allah akan membayar bagi pihaknya” ialah; Allah akan membantunya untuk membayarnya atau Allah akan melapangkan rezekinya sehingga dia dapat membayar hak orang lain sebelum kematiannya. Atau boleh juga difahami dengan maksud doa daripada Nabi SAW, iaitu;
“Semoga Allah akan membayar bagi pihaknya”. Menurut
Imam al-Munawi; makna zahir hadis ini menunjukkan bahawa sesiapa berniat untuk
menunaikan/membayar (hutang kepada orang lain yang tertanggung atas bahunya),
kemudian dia mati sebelum sempat membayarnya kerana kesusahannya atau kerana
matinya secara tiba-tiba, Allah tidak akan mengambil daripada
kebaikan-kebaikannya di akhirat (untuk dibayar kepada pemilik hutang tadi),
akan tetapi Allah akan menjadikan pemilik hutang redha kepadanya (dan tidak
menuntut haknya)” (Faidhul-Qadier, hadis no. 8351).
Maksud “mengambil dengan keinginan untuk memusnahkannya” ialah mengambil hak orang lain tanpa berniat membayarnya. Maksud “Allah akan memusnahkan hartanya” ialah; Allah akan memusnahkan hartanya di dunia dengan mentakdirkan banyak berlaku dugaan kepadanya, kerugian demi kerugian, musibah dan terhapusnya barakah, dan di akhirat pula Allah akan menghukumnya kerana hak orang lain tersebut.
Abu Hurairah RA menceritakan; Suatu hari Nabi SAW pernah bertanya sahabat-sahabatnya; ‘Tahukah kamu siapa orang muflis?’. Mereka menjawab; ‘Orang muflis mengikut kefahaman kami ialah seorang yang tidak memiliki wang (untuk membayar hutangnya) dan tidak pula memiliki barang (untuk digadai bagi membayar hutangnya)’.
Maksud “mengambil dengan keinginan untuk memusnahkannya” ialah mengambil hak orang lain tanpa berniat membayarnya. Maksud “Allah akan memusnahkan hartanya” ialah; Allah akan memusnahkan hartanya di dunia dengan mentakdirkan banyak berlaku dugaan kepadanya, kerugian demi kerugian, musibah dan terhapusnya barakah, dan di akhirat pula Allah akan menghukumnya kerana hak orang lain tersebut.
Abu Hurairah RA menceritakan; Suatu hari Nabi SAW pernah bertanya sahabat-sahabatnya; ‘Tahukah kamu siapa orang muflis?’. Mereka menjawab; ‘Orang muflis mengikut kefahaman kami ialah seorang yang tidak memiliki wang (untuk membayar hutangnya) dan tidak pula memiliki barang (untuk digadai bagi membayar hutangnya)’.
Lalu Nabi bersabda; “Seorang muflis daripada kalangan umatku ialah
seorang yang datang pada hari Kiamat dengan solat, puasa dan zakat, namun (pada
masa yang sama) dia juga membawa dosa mencela orang ini, menuduh orang itu,
memakan harta orang ini, menumpahkan darah orang itu dan memukul orang ini (dan
seumpamanya), lalu diberikan kepada orang ini sebahagian daripada pahala-pahala
kebaikannya dan diberikan kepada orang itu pula sebahagian pahalanya, hinggalah
akhirnya habis pahalanya namun belum lagi terbayar dosa-dosa yang tertanggung
atasnya, lalu diambil dosa-dosa mereka tadi dan ditapukkan ke atasnya hingga
akhirnya dia dihumban ke dalam neraka (kerana banyak dosa)” (HR Imam Muslim.
Soheh Muslim, kitab al-Birri wa as-Shilah wa al-Adab, hadis no. 2581).
Untuk soalan kedua;
Untuk soalan kedua;
hendaklah berusaha mengingati siapa pemilik hutang
tersebut,kemudian mencarinya dan menyerahkan kembali wangnya. Jika dia sudah
meninggal hendaklah diserahkan kepada waris-warisnya. Jika masih tidak berupaya
mengingati siapa pemilik hutang itu atau dia tidak dijumpai setelah puas
mencarinya dan begitu juga waris-warisnya juga tidak dijumpai, hendaklah duit
hutang itu disedekahkan kepada fakir miskin atau kepada mashalah-maslahah am
agama dan kaum muslimin (pembinaan masjid, imarah masjid, pengajian Islam,
program dakwah dan seumpamanya) dan diniatkan sedekah itu untuk pemilik hutang
tersebut.
Namun jika setelah disedekahkan hutang tersebut, tiba-tiba muncul
pemiliknya, wajib dibayar hutangnya dan pahala sedekah tadi berpindah menjadi
milik orang yang memberinya.
Rujukan;
1.Faidhul-Qadier (Syarah al-Jami’ as-Saghier), Imam al-Munawi, hadis no. 8351.
2.Minhatul-Bari Fi Khidmati Soheh al-Bukhari (Syeikh Mustafa al-Bugha), hadis no. 2275.
3.Subulus-Salam (Syarah Bulughul-Maram), kitab al-Buyu’ Abwab; as-Salam wa al-Qardh wa ar-Rahn, no. hadis 876.
4.Fatwa Muhammad Soleh al-Munajjid (http://www.islamqa.com), no. 132202.
Rujukan;
1.Faidhul-Qadier (Syarah al-Jami’ as-Saghier), Imam al-Munawi, hadis no. 8351.
2.Minhatul-Bari Fi Khidmati Soheh al-Bukhari (Syeikh Mustafa al-Bugha), hadis no. 2275.
3.Subulus-Salam (Syarah Bulughul-Maram), kitab al-Buyu’ Abwab; as-Salam wa al-Qardh wa ar-Rahn, no. hadis 876.
4.Fatwa Muhammad Soleh al-Munajjid (http://www.islamqa.com), no. 132202.
Ustaz Ahmad Adnan Fadzil
No comments:
Post a Comment